fredag 3 februari 2017

16 rader - Petter

Så har jag nu, kanske 15-20 år efter många andra börjat lyssna ORDENTIGT på Petter och hans texter. Detta tack vare att jag nu i veckan fick hans bok 16 rader i min hand. Jag började läsa och sedan kunde jag inte sluta läsa. Jag läste och läste medan jag parallellt lyssnade på texterna som han skriver om.

Jag är en ovan raplyssnare har aldrig riktigt tyckt att rap är min musik men kanske kan det bli det?? Petters texter är sååå bra, finurliga, poetiska, intelligenta och narrativa. Texten OM texterna är minst lika bra och är det som gör boken så läsvärd. Petter skriver om var i livet han befann sig när han skriver låttexterna till sina olika album. Hur tänkte han? Vad inspirerade honom? Vad var jobbigt i hans liv just då? Han bjuder generöst in oss i hans värld. Hans låttexter är fulla av liknelser och (litterära) referenser som man inte upptäcker vid en första genomlyssning - man behöver läsa om låtarna för att förstå dem.

Petter har delvis haft en jobbig uppväxt. Han skriver i boken om dåliga resultat, betyg och lågt självförtroende. Men också om mötet med en entusiasmerande svensklärare på Komvux om en mor som stöttat och aldrig gett upp och om inspiration i litteratur, film, konstverk och resor.

"Utifrån mina egna erfarenheter kommer min inspiration ofta från litteraturen. Jag brukar säga att ju mer jag läser, desto bättre texter skriver jag"



Om denna låten "En resa" skriver Petter i boken "En resa" är egentligen i stora drag ett hopkok av alla mina fantasier som barn.
Jag har alltid varit förtjust i fantasy och olika kulturers mytologi, framförallt den grekiska. När jag insåg hur jag kunde använda allegorier i mina texter blev det ett sätt att måla upp scenarion."

Genom att bearbeta (Läsa - Lyssna - Skriva!!) boken 16 rader tillsammans med ungdomar borde man verkligen kunna inspirera till skrivande, det är också Petters önskan med boken. 
Jag ska genast tipsa om boken för alla svensklärare som jag känner!

"- Jag är som ett isberg, finns mer under ytan
Få som verkligen känner mig, som sett den sidan
- hänger mest med mig själv om du frågar mig
Min agenda, kraven som plågar mig
måste vidare, bara bort ett tag
det känns inget vidare, men jag kommer tillbaks
så jag hoppar in i bilen, vet knappt vart det bär åt
Humanist, jag öppen mot världen
Intellektet min föda på färden
det är mitt vapen, jag har bytt det mot svärden
- Alltid på jakt, efter min lilla frizon
lite kunskap vill vidga min visdom
- Ambitionen är min största talang,
- mitt sätt hur jag prompt tar mig fram
- gravitation jag kanske kraschar till slut
men det spelar ingen roll för det jag känner just nu"

 Refrängen ur Måste vidare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.