onsdag 30 oktober 2019

Oslo och Ibsen

Karl Johans gate i Oslo
Jag befinner mig i vackra Oslo. Vår grannhuvudstad som jag inte besökt sedan jag var barn. Mycket har förändrats i Oslo sedan jag var här sist men paradgatan Karl Johan leder i alla fall fortfarande upp mot kungens stora slott. I går när jag vandrade Karl Johan upp såg jag plötsligt ord skrivna i asfalten. Det visade sig vara meningar, quotes, skrivna av Henrik Ibsen. Jag läste på lite här och de litterära konstverken är 69 st, alla skrivna i metall på trottoaren mellan Ibsenmuseet och Ibsens favoritcafe.

Bland många andra såg jag på Karl Johans gate dessa ord. Jag läste och läste och meningen fastnade direkt hos mig! Så sant!
Vi äger tiden, men tiden äger också oss. (H Ibsen, fritt översatt)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.