onsdag 14 december 2016

Julkalender Lucka 14 - Ylvania, sagan om ljusbäraren


Alba bor med sina fosterföräldrar i Göteborg. Påsklovet ska precis börja och hon känner sig väldigt ensam. Hennes bästis, Jussi, ska nämligen åka till landet med sina föräldrar och Alba har just nu ingen lust att hänga med sina fosterföräldrar. De har ett nytt barn och Alba känner sig övergiven. Hon vet inget om sin egen bakgrund och funderar över var hon hör hemma. Tur då att hon har Jussi, de är bästa vänner för alltid. Fast nu ska de inte träffas på en vecka.

Alba och Jussi facetimear i telefon precis innan han ska åka. Då händer något skumt. En liten svart fågel faller mot balkongen och Alba råkar fånga den. Plötsligt säger den hennes namn och flyger sedan iväg. Hon tror nästan hon hörde fel, då hon ser ett hopvikt papper som fågeln lämnat på marken. Jussi är med hela tiden på telefon och Alba plockar upp och öppnar pappret. Det är ett brev adresserat till henne. I brevet står något otroligt. Hon läser upp brevet för Jussi...

Landet Ylvania behöver hjälp. Den onde Master sprider ett gift över landet. Alba är ett av fyra utvalda barn som måste försöka rädda landet. Tillsammans bildar barnen Väktarstjärnan och alla har de en speciell uppgift. Alba måste göra sig redo för att resa till landet Ylvania, ett land som hon inte ens hört talas om innan och där hon inte känner någon…

Den här boken av Ylva Hällen är en helt fantastisk bok tycker jag. Jag hade väldigt svårt att lägga den ifrån mig när jag läste. Det är så fina karaktärer, spännande handling, detaljerade miljöer och språket är modernt. Jag gillar framförallt hur boken tar upp ämnen som samhörighet, vänskap och ensamhet och på något sätt tycker jag boken visar att det kan finnas fler vägar att gå om en känner att det är jobbigt hemma på något sätt. Barnen i boken är i fokus och deras känslor och vänskap är det som lyfts fram och det som stärker barnen. Boken är sprängfylld av underbara teckningar av Marcus Gunnar Pettersson. Jag måste bläddra fram bilderna med jämna mellanrum när jag läser, de är så fina, illustrationerna liksom andas magi de också. 

Det här är en riktigt spännande fantasybok och jag hoppas att många barn får möjlighet att ta del av den magiska berättelsen om Alba och Ylvania, kanske redan i jul, antingen genom att läsa själva eller via högläsning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.