torsdag 24 november 2016

Bokcirklar


Sedan många år tillbaka träffar jag sjätteklassarna i bokcirklar. Det startar naturligtvis med ett bokprat där de har möjlighet att välja mellan några noggrant utvalda titlar. Jag väljer såklart böcker som finns inlästa på Legimus, men idag är ju det sällan ett problem.
Nu är vi igång!
Jag träffar varje grupp vid tre tillfällen och till varje träff har de således läst en tredjedel av sin bok. De lämnar även in lite korta betraktelser kring huvudpersonen, händelser de gillar och inte gillar till exempel. Det är kul att se hur de tänker kring personer och handling. Varje gång är det något som överraskar.
Men det allra roligaste är samtalen vi har när vi träffas. Det riktigt bubblar ur många av dem, ivriga att få dela med sig av sina intryck. Andra behöver lite hjälp med att komma igång. Jag blir lika imponerad varje gång av hur engagerade de blir och hur kul de tycker att det är att diskutera tillsammans kring en bok.
Det finns givetvis alltid ett par som har problem med att komma igång eller att få läst det de ska, men oftast räcker det med att vi träffas lite på tu man hand och benar upp handlingen, tittar på hur berättelsen är upplagd etc.
Vilket härligt jobb jag har!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.