torsdag 6 oktober 2016

Du är inte ensam Star Girl

"Hej! 
Jag är snart 13 år(fyller den 18 november) och söker en mejlvän som också går i sexan och inte är lättchockad. Kille eller tjej spelar ingen roll. Jag älskar film och drömmer om att bli skådespelare. Är rätt bra på att rita. Jag hatar min nya skola och stället där jag bor nu efter att vi flyttade. Känner mig ensam och behöver verkligen prata med någon.Söker dig som är bra på att behålla hemligheter"

Blondie12ar@hotmail.com"

Så börjar boken om Blondie och Stargirl, av Eva Susso och Moa Eriksson Sandberg
 Både Blondie och Stargirl känner sig ensamma, har ingen att prata med om sina allra innersta hemligheter.
Blondie har precis flyttat och har ingen kompis i klassen. Hemma finns storebror Elton, som har speciella behov och upptar hela familjens uppmärksamhet och lillasyster. Ingen har egentligen tid för Blondie.
Star girl har en pappa som är en ganska känd skådespelare, hon har sitt rosa gäng(alla skall ha rosa kläder), men pappa är självupptagen och lite elak och Star Girl börjar bli allvarligt trött på att ha rosa kläder varje dag. Hon vet inte hur hon skall göra för att inte såra de andra tjejerna i gänget. Hon funderar över en massa saker, men känner sig ensam om sina tankar.

Blondie är också ensam, mobbad i sin klass, mamma och pappa orkar inte förstå att det är på det viset.
När Blondie och StarGirl hittar varandra på nätet, har båda ett behov att dela med sig, av att ha någon som verkligen lyssnar. Och de finner varandra, berättar saker för varandra som de inte berättat för någon förut.
Vissa har kallat den här boken för en Sandor/Ida, för yngre barn och kanske är det sant. Bra är den i vilket fall!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.