söndag 8 maj 2016

Reseminnen

Jag har haft några dagars välbehövlig vila. Vila för mig är bland annat att få vandra. Att i min egen takt ta ett steg i taget och känna hur tankarna flyter fritt omkring, samtidigt som jag njuter av vyer, blomsterprakt och fåglalåt. Den här gången har jag avverkat dryga 10 mil bland bergen på Mallorca. 
En av dagarna vandrade vi längs en gammal pilgrimsled som hade slutdestination klostret i Lluc. En imponerande byggnad där det går att få mat och logi om en så önskar.



Vi valde att titta runt och köpa några vykort i den lilla butiken som även erbjöd glass, Jesusbarn i olika storlekar, krucifix och radband. Även ett smalt urval av böcker fanns. Först fick jag syn på Lille prinsen av Antoine de Saint-Exupéry, säkert en passande bok med sina filosofiska funderingar. Nästa bok överraskade mer, visserligen har den getts ut på ett stort antal språk och sprids som en löpeld världen över. Jag kan inte låta bli att undra över urvalet. Läser munkarna  böckerna om Greg månntro?




Nästa boklustighet hittade jag på hotellet där vi bodde. Som överallt världen över lämnas böcker kvar. Det är alltid spännande att se vilka språk som finns representerade och vad andra har läst. Någon som har varit på biblioteket i Kävlinge och fyndat har lämnat spår efter sig.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.