fredag 4 mars 2016

Högläsning

Mustiga berättelser lämpar sig särskilt bra för högläsning, tycker jag. Om jag ska göra en lista över mina fem absoluta favoriter gäller det att snabbt skrida till verket innan jag kommer på ännu fler.
För att göra det lite lättare räknar jag bort de självklara som Bröderna Lejonhjärta, Ronja Rövardotter, eller Tordyveln flyger i skymningen...

Frida Nilssons Ishavspirater är en hisnande berättelse där Siri ger sig ut för att finna Miki, hennes lillasyster som blivit tillfångatagen av pirater. Vithuvud rövar bort barn till slavarbete i sin gruva och därifrån kommer en aldrig levande. Men det gäller att inte tappa modet eller hoppet resonerar Siri även om hon tvivlar mer än en gång under sitt strapatsrika sökande.Hon möter många udda människor under sitt letande,en del hjälper henne men många försöker hindra hennes färd. Som alltid använder Frida Nilsson ett målande mustigt språk så att det känns som om en var där ute bland kobbar och isberg. Efter fyrahundra sidor kan en pusta ut, det slutar lyckligt, ondskan är besegrad.

Tid för avgång av Truus Matti lämpar sig bäst för högläsning med ett barn i taget, här är så mycket att diskutera och kanske även reda ut. Berättelsen utspelar sig på två plan men de vävs samman alltmer. En flicka som snart ska fylla elva väntar på att hennes pappa ska komma hem innan hennes födelsedag. Vardagen beskrivs kring den lilla familjen. På ett annat plan kommer en flicka som inte vet vem hon är till ett öde hotell där råttan och räven bor. Hon blir kvar hos dem och försöker komma underfund med hotellet och sig själv. Berättelsen är underfundig och har en stillsam humor.



Cornelia Funke har skrivit Tjuvarnas herre som jag tidigare skrivit om här på bubbel. 
Samma sak gäller Di Camillos Edward Tulanes fantastiska resa, den har vi återkommit till mer än en gång, vilket inte alls är underligt.

Carole Wilkinson har skrivit en fantastisk trilogi som inleds med Drakväktaren. Ping, som till en början inte ens vet sitt namn, är en slavflicka som lever under Han-dynastin i Kina. Hon ska vakta kejsarens drakar. Drakarna far illa och när bara en finns kvar bestämmer sig Ping för att rymma för att rädda drakens liv. Nu börjar en resa genom Kina under historisk tid. Precis som jag lär mig mycket om båtar och sjötermer i Ishavspirater lär jag mig här mycket om Kinas historia och kultur. Fantasyinslagen känns helt trovärdiga och en är helt övertygad om Drakarnas existens. 



Även om det här är fem väldigt olika berättelser finns det likheter. Huvudpersonerna ger sig ut på en resa som innebär stora utmaningar, med- och motgångar. Personerna gör även en inre resa, utvecklas kommer till insikter och kommer på ett eller annat vis hem. Inte alltid i bokstavlig bemärkelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.