fredag 28 augusti 2015

Extra lätt att läsa

För flera år sedan kom Helena Bross och Kadri Ilves med en serie böcker om Axel och Omar. Det har blivit många titlar sedan dess och de är omåttligt populära bland de yngsta. Jag kan se när nya barn börjar kunna ljuda ihop och läsa ett och annat ord för då är alla dessa böcker utlånade. De ingår i en serie som förlaget kallar extra lätt att läsa med mycket bilder, små textmängder och enbart versaler.
Efter det har Margareta Nordqvist fyllt på med en serie som kallas Djurkompisar, minst lika populära.


I veckan kom nästa generation med samma utformning. Lin Hallberg skriver och Jonna Björnstjerna illustrerar. Deras serie heter Den magiska djuraffären och del ett har precis kommit till biblioteket, Novas hemlighet.

Jag blev genast överförtjust när jag läste boken. Inte minst bilderna är helt underbara. Novas minspel är obetalbart och förmedlar massor av känslor. Jag skrattade högt åt spargrisens min efter att den blivit sönderslagen och jag längtade in i den djungelliknande djuraffären. Jag hoppas att del två är på gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.