tisdag 15 juli 2014

Norsk fjällsemester

I förra veckan satt jag på tåget till Otta för att tillbringa några vandringsdagar i Breheimen. Mitt emot mig satt Cecilie och hennes mamma. Även de på väg ut i den norska fjällvärlden. I min liksom Cecilies packning fanns naturligtvis en bok.
Hon läste tredje delen om 12-åriga Oda, Super-sommer av Nina Grøntvedt. Genast vaknade skolbibliotekarien i mig och vi började prata om Ninas böcker. De är super, tyckte Cecilie och så långt som hon hade kommit i boken verkade den lika bra som de andra.
Det finns många flickor på Skönadalsskolan som gillar de två böcker som Lilla Piratförlaget gett ut på svenska, Hej det är jag och Absolut okysst.
Jag skrattade gott när jag läste om Odas träning i att kyssas. En björk är inblandad kan jag avslöja. Det jag också tycker Nina Grøntvedt fångar bra är de tvära kasten mellan att vilja vara liten och leka och att i nästa stund gräma sig över att fortfarande vara okysst.

Jag var inne på Lilla Piratförlagets hemsida men kunde inte se att Super-sommer är på väg ut i Sverige. Jag vet flera svenska flickor som skulle bli glada om den blir utgiven här i Sverige.

Och de norska fjällen visade sig från sin allra bästa sida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.