onsdag 13 november 2013

Höstenkät


Det var länge sedan vi hade en enkät på Biblioteksbubbel så det är dags nu igen tycker jag. Jag blev dessutom extremt inspirerad av Bokhoras enkät som de hade i veckan så jag har ”lånat” den rakt av…

Senaste bokköp: Americanah av Chimamanda Ngozi Adichi som jag köpte och fick signerad av författaren själv när jag var på Stockholm Literature för ett par veckor sedan.

Senaste bibblolånen: Bumerang av Tatiana de Rosnay, denna bok ska vi diskutera i min bokcirkel vid nästa träff.

Senaste utlästa boken: Ungdomsboken En varm vinter av Christina Wahldén. En mycket bra bok.

Favorittidning: Sydsvenskan får det väl bli. Det är den tidning som jag läser oftast och som jag läst regelbundet i snart trettio år. Annars Vi läser, där kan jag läsa om alla böcker jag inte hinner läsa…

Plats där jag helst läser: I soffan, fåtöljen eller i sängen (men då är det risk för att jag somnar).

Så sorterar jag min bokhylla: Grunden är bokstavsordning men sedan brukar jag stoppa in böcker där de får plats och det blir total oordning. Det är både dags att städa i vår bokhylla och att köpa en ny hylla så att vi får plats med alla nya böcker som tillkommer hela tiden…

En bok som jag minns att jag läste när jag var liten: Allra käraste syster av Astrid Lindgren. Stycket:  "Ett måste du veta. Jag vill inget veta. Jo, ett måste du veta. När Salikons rosor vissnar, då är jag död." glömmer jag aldrig. Sedan har jag starka minnen av två högläsningsböcker som mellanstadielärarna läste. Det var Jättehemligt av Barbro Lindgren och Tordyveln flyger i skymningen av Maria Gripe. Jag har också klara minnen av att jag läste Vilhelm Mobergs Utvandrarserie när jag gick på mellanstadiet.
Vilken bok i min bokhylla har jag ägt längst: Oj detta var svårt! Jag hade nog egentligen behövt åka hem och titta i bokhyllan. Jag har inte kvar några av mina egna barn- och ungdomsböcker. De finns kvar i mitt föräldrahem eller har de hamnat i mina barns bokhyllor. Jag köpte 1984 (George Orwell) år 1984 när jag gick på gymnasiet och vi då läste och analyserade den i skolan. Kanske är det den som har stått i hyllan längst? Jag kommer ihåg att denna bok kostade 19 kr och 84 öre…

Vad ser jag mest fram emot att läsa i vinter: Americanah av Adichie, som jag har börjat läsa i men inte hunnit så långt på grund av alla ”måsteböcker”. Jag lyssnade på när Chimamanda Adichie själv läste första stycket i boken på Litteraturfestivalen, det var en underbar uppläsning, så bra språk, innehåll, tankar och känslor…

Då lämnar jag över ”enkätpinnen” till någon av mina kolleger, vem hinner först?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.