onsdag 27 november 2013

Det är inte min hatt


"Den här hatten är inte min. Jag har precis stulit den."

Så börjar Det är inte min hatt, en ny bilderbok av Jon Klassen, författaren till Jag vill ha min hatt. Även denna gång står en stulen hatt i centrum, med den skillnaden att här är det tjuven själv, en liten fisk, som är berättaren. Mycket nöjd med sig själv, om än något skuldmedveten, redogör den lilla fisken för hur stölden gick till väga, hur säker han är på att komma undan och vart han tänker ta vägen. Som läsare får man dock ta del av en annan historia via bokens underbara illustrationer. Den lilla fisken ska inte känna sig för säker! Slutet är mycket öppet och lämnar åt läsaren att avgöra vad som egentligen hände, där inne bland de täta växterna.....
 
Jag tycker mycket om den här boken! Trots den kortfattade texten är detta inte precis en bok för de allra minsta utan snarare en bok som uppskattas av de lite äldre som förstår att ta till sig skillnaden mellan vad som händer i texten och vad bilderna berättar, ännu mer än i föregångaren Jag vill ha min hatt. Läs, njut av bilderna och fundera! Vad tror du hände?


 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.