måndag 7 oktober 2013

Äntligen lästema!

På Lackalänga och Ljungen brukade vi ha lästema, i form av en tävling skolorna emellan, på vårterminen. I våras blev det inget lästema av olika anledningar, men NU är det äntligen dags igen. Lästemat drog igång i måndags och klasserna läser för brinnande livet. Det är roligt att höra rapporter från lärarna som vittnar om att den mest läsovilliga eleven nu sitter med sin bok och att de inte vill sluta läsa bara för att det råkar stå (onödiga) saker som matte eller engelska på schemat.

För min del har det varit lite extra tätt mellan bokpraten de senaste veckorna, men annars sköter sig klasserna ganska bra själva. Jag har pysslat ihop en läs-o-meter till var skola och där kan lärarna själva flytta pilen efter hand som lästimmarna trillar in. Än så länge ser det oroväckande lite ut, men jag vet ju att det finns en viss tröghet och eftersläntring på det där. Allt som läses hemma kan ju vara svårt att räkna på innan föräldrarna lämnat in läsloggar och det som läses i skolan ska räknas samman och sen ska man komma ihåg att gå till biblan...

Jag hoppas verkligen att lästema så här i början av läsåret, när det inte är en massa nationella prov som tar fokus från det viktigaste, ska få igång läsandet och att många, många elever ska känna att läsning är nåt bra och kul. Framförallt för de yngre eleverna tänker jag att ett riktigt intensivt läsande kan leda till riktiga storkliv i läsutvecklingen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.