måndag 2 mars 2020

Stephen King x 2

När jag gick på högstadiet upptäckte jag Stephen King. Jag tyckte att han var fantastisk och slukade allt som kom i min väg. En av mina absoluta favoriter var(är) Varsel(The shining). När uppföljaren Doktor Sömn släpptes 2014 så var jag tvungen att läsa om den innan jag tog mig an Doktor Sömn. Trots att det gått tjugo år mellan läsningarna så var boken lika skrämmande, läskig och spännande som när jag läste den första gången. Tänk att kunna fånga sin läsare på det sättet! Stephen King har förmågan att krypa in under skinnet på en, speciellt med sina skräckböcker, och det är nästan omöjligt att lägga böckerna ifrån sig.
Eftersom King är en egen favorit så är det extra roligt att många elever på Korsbacka har honom som favorit nu. De har så mycket spännande läsning framför sig!
Varsel, Jurtjyrkogåren och Lida är äldre titlar som fortfarande lånas flitigt och som köpts in på nytt.
Det lånas även ut nyare titlar och det är två av dessa som jag ska skriva lite om nu.
Det är Institutet och Outsidern och båda är väldigt bra!

                
 Institutet får vi möta Luke Ellis. Han är ett underbarn och har vid tolv års ålder antagits till två universitet.Utöver detta så kan han även påverka sin omgivning. Han kan inte kontrollera det utan det kan hända att ett glass spricker i tusen bitar utan att någon röt vid det, lampor som tänds och släcks, eller tallrikar som far i golvet och krossas. Det Luke inte vet är att någon haft ögonen på honom och hans svårförklarliga talang en längre tid. En natt blir han kidnappad och flugen till en plats som ligger djupt inne i Maines skogar- Institutet. Där finns fler barn med ovanliga förmågor. Frågan är vem som samlat dem på Institutet och varför?

I Outsidern möter vi Terry Maitland. Han är en en omtyckt basebolltränare och lokalkändis i Flint City. Han blir anklagad för sexuella övergrepp och mord och arresteras inför publik vid en pågående basebollmatch. Folk är chockade och undrar vad som pågår. 
Ett dussin vittnen säger sig ha sett Terry tillsammans med pojken eller nära brottsplatsen samma kväll. Men själv svär Terry på att han befann sig någon helt annanstans. Polisens utredare Ralph Anderson och den ambitiösa distriktsåklagaren Bill Samuels är dock övertygade om att de fått tag på rätt man och vill se honom i elektriska stolen. I staden sprids lynchstämningen samtidigt som Terrys fru och barn gömmer sig i hemmet.
Men det dyker upp märkliga inslag i utredningen som inte går att förklara, och Ralph Anderson tvingas till sin förfäran inse att historierna inte går ihop. Lika säkert som bevismaterialet mot Terry tycks vara, lika vattentätt är det alibi som basebolltränarens advokat presenterar. Kan en människa befinna sig på två olika platser samtidigt? När Ralph väl vågar ställa de rätta frågorna inser han att de krafter som satts i spel inte har någon naturlig förklaring – och att ondskan som ligger bakom det fruktansvärda mordet fortfarande är lös.
Välkommen in och låna.

Outsidern har spelats in som serie och går att se på HBO om någon känner för det.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.