onsdag 20 mars 2019

Att välja glädje?

Idag, den 20 mars, är det inte bara vårdagjämning och alltså uppenbart att vi är på väg mot varmare och soligare tider, utan även Internationella glädjedagen. FN instiftade denna dag för 6-7 år sedan på förslag från den lilla nationen Bhutan. Bhutan kanske inte leder BNP-ligan, men de menade att ett lands utveckling inte bara bör mätas i materiella och ekonomiska termer, utan även i hur dess invånare faktiskt mår.
Ungefär lika länge har FN också jämfört världens länder i ett lyckoindex World Happiness Report. Det är en ganska omfattande rapport och jag har inte läst den, men de nordiska länderna hamnar högt upp. Jag hörde på P1 i morse någon som pratade om att det troligen handlar om trygghet och tillit till rättsväsen och stat, avsaknad av korruption och (såklart) krig. Sverige har klättrat två placeringar från föregående år till plats 7, medan våra grannländer Finland, Danmark och Norge norpat åt sig medaljplatserna även i år. Därefter kommer Island, Nederländerna och Schweiz.





Idag försöker jag peppa de medarbetare och elever som inte redan är glada med hjälp av Bonniers Peppburk. Du hittar den och en massa annat material för klassrummet på Bonnierförlagen Lära. Ganska många har dragit både två och fem lappar ur burken för att hitta en som kändes helt rätt. och Jag kan hålla med om att dra lappen "Du strålar", när man är trött och glåmig efter en vaken hostnatt och det enda som strålar är ens nästipp - röd efter hundratals snytningar, kan kännas mer som ett hån än pepp.


Det är svårt det där med glädje. Jag kan förstå de som tycker att man borde anstränga sig för att vara glad, för sin omgivnings skull - det är jobbigt med sura negativa människor som liksom suger ut all livsglädje och energi ur ett rum. Samtidigt är det hemskt att spela glad när man mår dåligt. Och ofta till och med omöjligt.
Kanske kan en dag som denna, då vi läser rapporter om de lyckliga finländarna, iaf fundera över vad det är i våra liv som gör oss glada, vad som gör oss ledsna eller arga och kanske lyckas få bättre balans mellan dessa. För egen del är jag sällan arg och ledsen när jag läser, så att läsa ännu mer får väl vara mitt eget projekt för mer lycka i livet!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.