torsdag 15 november 2018

Har du mens eller?

Moa Eriksson Sandberg, som bl a skrivit den fantastiska "Den första flickan skogen möter", har nu kommit ut med en lättläst bok om hur det kan vara att vara först i sin klass med att få mens. Ida är elva år och går i femman. När hon skall åka iväg på karateträningen känner hon sig inte bra. Hon har ont i magen och känner sig svullen i kroppen. "Jag har nog ätit för mycket på mellis", tänker hon, men när hon går på toaletten är det lite blod på pappret. Nej jag vill inte ha mens nu, tänker Ida, jag vill inte bli vuxen , jag vill smygleka med Barbie och ha pyjamasparty. Jag vill fortsätta vara ett barn, jag är bara elva år. Det kanske går över om jag struntar i det."
Men det går inte över, tvärtom kommer det mer blod när Ida tränar karate och hon inser att hon måste tala med mamma.
Mamma är förstående, hon var också elva år när hon fick mens. Det kan vara jobbigt att vara först i sin klass, säger mamma.
I skolan blir det verkligen jobbigt när Ida råkar tappa sin väska och paketet med bindor faller ut på golvet. Neo, en kille i klassen vrålar ut över hela klassrummet "Har du mens eller"? och många faller in i skrattkören,. Det blir bara för mycket för Ida och hon flyr hem. Fröken har ringt hem och talat med Idas mamma och berättat att hon har en plan för nästa dag. Nästa dag kommer fröken in i klassrummet med en tampong i en silverkedja runt halsen. Hela skoldagen talar klassen om mens och sedan kommer det att dröja innan någon skrattar åt någon annan, åtminstone i Idas klass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.