torsdag 26 juli 2018

Röd drottning serien

För något år sedan blev jag tipsad att läsa första delen i, vad jag då trodde var, ”Röd drottningtrilogin”. När jag stressläst de tre delarna som fanns på svenska så insåg jag att det inte kunde sluta så, och mycket riktigt, författaren Victoria Averyard skrev ytterligare en bok, nummer fyra. På engelska heter den ”Warstorm” och det speglar innehållet väl. Har du inte läst de andra tre böckerna ska du sluta läsa nu, så jag inte förstör nöjet. Har du ännu inte läst ”Röd drottning” så tycker jag att du kan göra det!

Mare och Cal har fullt upp med att försöka peta Maven från tronen. De hittar allierade i omkringliggande länder som Montfort, där Röda och Silvrar lyckats skapa en fungerande demokrati istället för en hierarkisk monarki. Även Farleys armé, The scarlet guard, ingår i alliansen. På det privata planet står det inte mycket bättre till, Cal valde kronan före Mare, och är återigen förlovad med Evangeline. Mare valde i och för sig inte Cal heller, utan kampen mot förtrycket mot de röda.
Maven å sin sida gifte sig med Lakelands prinsessa Iris och har i dem en kraftfull allierad, och han lyckas även skapa en allians med prinsen av Piedmont.
Upplagt för strid, ja. Och mycket strider blir det, men även mycket diplomati, skapande av allianser som sedan förråds och många egna agendor vilket gör boken spännande och lättläst trots digra 662 sidor på engelska. De många starka kvinnliga huvudpersonerna väcks till liv genom de ibland riktigt roliga kapitlen. Historien berättas framför allt genom Mares, Farleys, Evangelines och Iris perspektiv. Då och då får läsaren också följa Cal och Mavens perspektiv.
Jag är ledsen för att serien är slut, fast slutet är inte solklart, så kanske kommer det en avslutande bok.  Victoria har även skrivit två noveller som utspelar sig före den fösta boken som är samlade i en volym, Cruel crown.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.