onsdag 14 februari 2018

Till alla killar jag har gillat - Jenny Han


Till alla killar jag gillat handlar om Lara Jean som är sexton år och mellanbarn i en familj där mamma dog för många år sedan. Lara Jean och hennes storasyster Margot har hjälps åt att ta hand om lillasyster Kitty. Allra mest tar Margot hand om familjen och nu kommer allt att förändras eftersom Margot ska flytta till Skottland och börja plugga på college. Margot har en pojkvän Josh som hela familjen avgudar, Lara Jean är till och med lite kär i honom, något hon aldrig skulle våga erkänna för någon. Precis innan Margot flyttar till Scottland gör hon dock slut med Josh eftersom hon inte tror på distansförhållande.

Hur kan Margot kan göra slut med underbare Josh undrar Lara Jean.

Hela familjen blir ledsna. När Margot flyttar kommer de alltså också att bli av med Josh som inte kommer hem till familjen längre. Vad konstigt tomt det blir i huset nu.

Lara Jean har en vacker turkos ask (hon fick asken av mamma för länge sedan) i sitt rum med alla sina kärleksbrev i. Vissa av breven är flera år gamla andra är nyskrivna. Tyvärr är det inte några brev som Lara Jean har fått själv utan det är kärleksbrev som hon har skrivit till alla killar hon gillat mer eller mindre under årens lopp. Lara Jean har skrivit brev till dem alla, lagt brevet i ett kuvert och klistrat igen - och lagt alltihop i asken på sitt rum - där de ligger i tryggt förvar (tror Lara Jean).

En dag i skolan vill Peter Kavinsky, skolans populäraste kille (?) prata med Lara Jean. Konstigt tycker hon, de har inget med varandra att göra. Peter Kavinsky berättar då att han fått ett brev, ett kärleksbrev, från Lara Jean och undrar vad hon menar med det.

Lara Jean blir helt iskall och CHOCKAD när hon inser att brevet som Peter visar henne är ett brev som hon skrivit till Peter för flera år sedan när hon var kär i honom. Det brevet borde ligga hemma i den turkosa asken på hennes rum???

Lara Jean springer hem och upptäcker till sin fasa att asken med alla breven på rummet är tom och alla breven är borta! Det kan väl inte vara så hemskt att alla breven är postade?

Jo precis så hemskt är det!

Till alla killar jag gillat är en gullig och romantisk historia om några ungdomar på en high school i USA. Men boken har också en djupare dimension. Det jag verkligen gillar med boken är att Lara Jean tvingas vara ärlig både mot sig själv och mot killarna i hennes närhet. Så modigt! Det är också intressant att se hur Lara Jeans karaktär utvecklas i och med att (den ganska dominanta) storasystern flyttar hemifrån. Lara Jean tvingas nu ta ansvar både för sig själv och för sin lillasyster.

Boken har ett öppet slut. Jag gillar sådana böcker, det får dig att själv fundera vidare när boken är utläst.

Till alla killar jag gillar skriven av Jenny Han är mitt boktips till er på Alla Hjärtans dag. Boken kommer från bokförlaget Lavender Lit, ett förlag som jag verkligen gillar. Deras senaste böcker har jag läst med stor behållning!

Till alla killar jag gillat är första delen i en trilogi. Alla delarna är redan ute på engelska. De heter: To all the boys I love beforeP.S. I still love you och Always and forever, Lara Jean.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.