onsdag 1 november 2017

Öronfröjd med barnradions bokpris och Mördarens apa

Läslovet är här, äntligen. Här ligger massor av bokhögar som lockar, men samtidigt pockar trädgården på några sista tag innan vintervilan. Att vända komposten med trädgårdsavfall hör inte till favoritsysslorna precis. Fast så märker jag att jag inte vill sluta, trots att det börjar duggregna och mörkret sakta smyger sig på.Det beror på att jag hittat bra underhållning som kommer ut ur mina hörlurar.

Först lyssnar jag till bokdiskussionerna mellan de fem ungdomarna som utgör årets jury i Barnradions bokpris. Precis som förr om åren är det fem böcker som är nominerade.
Ylvania av Ylva Hällen en inte helt ny bok men det verkar som om de flesta av jurymedlemmarna gillar den. En av dem säger sig vara en riktig inbiten fantasyläsare. Sara har skrivit om boken här på Bubbel.
Den efterlängtade andra delen om Billie är också en av de utvalda böckerna. Den är skriven av Sara Kadefors och heter Billie du är bäst. När ungdomarna ringer upp Sara avslöjar hon att Billie har drag av henne själv, så som hon var förr. Emelie har bubblat om boken. Juryn tycker att Billie har stora krav på sig själv och det är ju bara att hålla med.
Kristina Ohlsson finns också representerad med boken Det magiska hjärtat. Kanske den mest otypiska i jämförelse med Kristinas andra ungdomsböcker. Berättelsen drabbar ungdomarna. Även den har Emelie skrivit om här på Bubbel.
En av Petter Lidbecks bästa böcker Det vita huset är också med. Fast det är ju vad jag tycker. Juryn gillar också boken även om några av dem tycker den är lite otäck och inte den typ av bok som de brukar läsa. Innan läsningen har de associerat både till presidentbostaden i USA och spökhus. Nu enas de om att det är en riktig thriller. Yussef är huvudperson och när han får en nyckel till ett vitt hus i en rik del av staden av några äldre ungdomar börjar en riktigt spännande och mångbottnad berättelse rullas upp. Jag har flera exemplar av boken på Skönadalsskolan och de är nästan konstant utlånade.
 Den femte och sista boken är Springkällan av Johan Eriksson. Berättelsen utspelar sig i ett flyktingläger. En plats som är svår att ta sig ifrån. Nu har det öppnats en möjlighet, de som vinner en fotbollsmatch ska belönas med utresa ur lägret. Det är den av böckerna som kräver mest av läsaren och det verkar som om jurydeltagarna är lite för unga föra att kunna ta till sig den här berättelsen.
Ungdomarna är mycket spontana och roliga att lyssna till men de hade behövt lite regi, många gånger pratar de i munnen på varandra och det är aldrig bra radio.
Det ska bli intressant att se vilken av böckerna som kommer att vinna.
Det är Manuel Cubas som är programledare.

Han står för regin i det andra radioprogrammet som håller mig sällskap i denna den första av novembers dagar. Drama för unga, under ledning av Frida Derwinger, har gjort radioteater av Jacob Wegelius prisade Mördarens apa. Det skrev jag om här. Boken är fantastiskt bra och det är även denna radioteater. Hade inte mörkret och hungern lockat mig inomhus, hade jag stått där än. Nu känns det inte så motigt att återuppta arbetet imorgon, när en har sällskap av Sally Jones och några till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.