fredag 2 juni 2017

Tonårskillar som läser!

När barn lär sig att läsa så läser de flesta barn riktigt mycket böcker. Denna läsiver och läslust hänger oftast i under de första åren i mellanstadiet. Sedan händer det något. Att ungdomar läser allt mindre är ett välkänt faktum. Speciellt oroade är vi över att killar läser alldeles för lite.

Jag har hittat en tonårskille som läser riktigt, riktigt mycket. Jag gjorde en intervju med honom!

Intervju med en bokläsande tonårskille - Hannes 14 år

Du har precis läst serien Half Bad (av Sally Green), kan du beskriva bokkaraktärerna lite?
Nathan är huvudkaraktären. Han är en kille som inte är så duktig på att lära sig saker i skolan. Däremot är han en riktig överlevare, han vet allt om hur man överlever i naturen. Han är en ganska dyster person
Några andra karaktärer i böckerna är:
Marcus som är Nathans pappa. Han har oftast ett hetsigt humör. Många är både rädda och fascinerade av honom.
Anna-Lise är tjejen som Nathan blir kär i. Hon kommer från en fin släkt. Eftersom många inte gillar Nathan, så tycker man inte om att de två ungdomarna umgås.

Du verkar tycka att denna serien är riktigt bra. Vad är det som intresserar dig i serien?
Jag gillar fantasy väldigt mycket. Då läser man om en annan värld, som skiljer sig från vår vanliga värld. Det känns som om man själv befinner sig i en annorlunda värld. Jag tror att anledningen till att jag gillar serien är att det är fantasy i nutid. Det tycker jag är intressant, det visar en annan bild av vår värld. Man läser om vårt samhälle men ur en annan synvinkel. De vanliga människorna vet knappt om att “fantasymänniskorna” finns. Jag gillar böcker där det händer lite, i denna serien är det mycket action. Det gillar jag!

 Berätta om några andra böcker/serier som du tycker om och som du läst de senaste året:
  • Askfödd av Sabaa Tahir
  • Spejarens lärling-serien av John Flanagan
  • Sveket m fl av Ursula Poznanski
  • Den skrikande trappan m fl (Lockwood & co) av Jonathan Stroud
  • Dimensioner av Sofie Bethet
  • Maze runner-serien av James Dashner
Böckerna ovan är mestadels typiska fantasy- eller scifiberättelser. Som jag sa så tycker jag speciellt mycket om fantasy i nutid. Dimensioner av Sofie Bethet är en sådan bok.

Kan du ge exempel på någon bok du läst och tyckt om som inte varit fantasy?
Hemsökta av Magnus Nordin

Berätta om någon bok som du inte gillar?
Sandor slash Ida av Sara Kadefors. Det är inte min genre, jag tycker inte det är så kul att läsa denna typ av böcker.

Spelar det någon roll om det är killar eller tjejer i huvudrollen?
Nej det spelar ingen roll. I Askfödd t ex är det både en kille och en tjej men det spelar ingen roll bara boken är bra.

Varför läser du?
Läsning har varit en del av min uppväxt, jag har, sedan jag varit liten, fått böcker av min mamma. Jag tycker det är avkopplande att ligga och läsa en bok. För mig är det nästan som att kolla på tv fast i huvudet. Det är väldigt avkopplande när det blir så.

Är det många som läser i din klass?
Jag tror det är ca hälften som läser på fritiden. Jag har en klasskompis som gillar samma typ av böcker som jag, vi brukar tipsa varandra om böcker

Vad gillar du mer att göra förutom att läsa böcker?
Jag gillar att spela badminton, dataspel och piano och att hänga med mina kompisar.

Vad ska du läsa i sommar?
Jag ska läsa den andra delen i serien som börjar med Askfödd. Den boken heter Eldmärkt och är skriven av Sabaa Tahir.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.