tisdag 4 april 2017

Wolf Erlbuch

2017 års ALMA pris (Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne)  går till den tyske illustratören och bilderboksförfattaren Wolf Erlbruch. Han är en av de största illustratörerna och bilderboksförfattarna i Tyskland.
Det är ganska många år sedan nu, som en tysk vän visade mig bilderboken Ente, Tod unt Tulpe, Anden, Döden och Tulpanen. Jag blev helt betagen och skrev till flera svenska förlag och bad att de skulle ge ut boken. Inget napp. Först 2012 kom den ut på Lindskogs förlag och då skrev jag om boken HÄR på Bubbel. Det är en av de mest fascinerande berättelser som jag har läst. Samspelet mellan text och bild är klockrent. Dödens miner får Wolf Erlbruch fram genom till synes enkla grepp.





Jag har bara kommit i kontakt med ytterligare en av hans bilderböcker och det är Det var det fräckaste. Det är mullvaden som först uttalar de orden när han får en bajskorv rakt i huvudet och argsint ger sig ut för att ta reda på vem som är den skyldige. Denna bilderbok i miniformat har Werner Holzwarth som textförfattare

HÄR kan du läsa mer om Wolf Erlbruch och ALMApriset

1 kommentar:

  1. "Det var det fräckaste" har jag nog läst tusen gånger för Elina!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.