onsdag 15 juli 2015

Lynburn Legacy-triologin

Den här boken snubblade jag över på "Nya böckerbordet" på biblioteket i Kävlinge. Det var omslaget som fick mig att stanna till och ta upp den. Blodrött med svart och guld, och därtill en stängd grind...Min nyfikenhet var väckt!

Outtalat

Boken heter "Outtalat" och är skriven av Sarah Rees Brennan. "Outtalat" är den första boken av tre och handlar om Kami Glas. Hon bor i den lilla sömniga småstaden Sorry-in-the-Vale och är ganska ensam då hon anses lite märklig och udda. Anledningen till detta är Jared, en person som alltid har funnits där för Kami, i hela hennes liv. Problemet är att ingen någonsin sett Jared, inte ens Kami själv, hon kan bara tala  med honom i sitt huvud.
Över staden vakar slottet Aurimere, familjen Lynbyrns herresäte som stått tomt i årtionden. Familjen Lynburne som styrt över staden med järnhand i århundraden, men som plötsligt lämnade den, har nu lika plötsligt återvänt. Kami som precis startat upp skoltidningen hoppas på ett scoop och börjar forska i familjens historia, blir varse att staden döljer många och farliga hemligheter!

Boken är spännande och rolig och jag är glad över att triologin är färdigskriven, även om det innebär att jag får låna de två återstående böckerna på engelska, då de inte är översatta ännu.

Uppföljarna  heter "Untold" och "Unmade".

Jag har också, precis som Marias dotter läst Marie Lu`s triologi om June och Day som börjar med boken "Legend"
Jag fastnade direkt i historien och sträckläste alla tre delarna i en följd. Som tur är så finns de även som e-böcker, för första delen var utläst lördag kväll när biblioteket hade stängt, men tack vare e-boken så kunde jag direkt låna del 2 och fortsätta läsa :)

För att kunna låna e-böcker på biblioteket så måste du ha ett lånekort på folkbiblioteket, skolbibliotekens lånekort fungerar tyvärr inte. Du måste också ha ett adobe-id och en e-boksläsare i din surfplatta eller mobiltelefon.
Adobe-id är gratis, men du måste vara 13 år för att få skapa det. Är du yngre, be dina föräldrar om hjälp!
Till iPad/iPhone  hämtar du hem "Bluefire reader" i Appstore och till androidplattor och telefoner så heter läsprogrammet "Aldiko" och hämtas i "Play butiken". Båda är gratis.
Nu är det bara att botanisera i bibliotekets e-bokskatalog! Du hittar den och hur du skapar Adobe-id Här !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.