lördag 18 april 2015

Litteralund



   I dagarna två har jag varit på Litteralund, som i år gick av stapeln för tionde året i rad. Redan trappan upp till salarna gjorde att man kände sig som i berättelsernas värld. Och nu när allt är över, tämligen omtumlad efter alla intryck och möten, funderar jag på vad som har gjort starkast intryck på mig.
   Mycket skickliga och förberedda moderatorer har hjälpt till att lyfta programpunkterna, det måste nämnas.
    Lars H Gustafssons uttalande om att han skriver oftare ut skönlitteratur än medicin på recept, la jag på minnet i det samtal om det allvarliga i berättelser han förde tillsammans med Anna Höglund och Katarina Kieri.'

Sen var det nog bilder av olika slag sm jag bär med mig. Olika former och layouter av bilden för att lyfta fram budskapet tar jag med mig från samtalet mellan Neel, Herzog och Clante. Skaparna av böckerna om Lou respektive Psst!
Almonds tankar som han klottrade ner huller om buller i en tankebok som sedan blev till strikta rena A4-sidor.
Jones lilla, lilla idébok där saker han stöter på antecknas för att kanske användas någon gång.
 Funkes   anteckningsböcker där text och skisser samsades med sidor där hon organiserar vad som ska hamna i vilket kapitel. Hon talade även om att det gäller att bryta sönder sitt bildspråk och göra det till något helt nytt i nästa skrivprojekt. Vilken utmaning.


Brøggers fantasifulla bilder i ständig förändring föll jag pladask för. Hennes bilder kommer jag att återvända till mer än en gång.

Nu lämnar jag över till Maria och Lena, att dela med sig av sina starkaste intryck.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.