måndag 23 september 2013

Cilla Naumann

Jag tycker att Cilla Naumann är en av Sveriges mest intressanta författare just nu. Det gäller främst hennes vuxenböcker men ungdomsböckerna kommer inte långt efter. Det är sällan jag ger mig tid att följa ett helt författarskap, men i det här fallet är det ett måste.
I natt läste jag ut ungdomsboken 17 timmar härifrån. Ytterligare en bok där vi kryper innanför skinnet på Tom. Honom mötte vi första gången i Värsta brorsan. Sen i 62 dagar och Kulor i hjärtat. Det fungerar alldeles utmärkt att läsa dem fristående.
Tom åker med Sin äldste kompis Kalle och hans familj till Colombia över jullovet. Det var inte ett lätt beslut att bestämma sig för att åka med. Skulle han klara att vara ifrån sin familj över julen och då i ett av världens mest kriminella länder.
Cilla Naumann lyckas att väva in många olika trådar i den här berättelsen utan att den känns överlastad. Colombias fattigdom ställs mot de paradisiska turisthotellen. Rädslan att vara i ett främmande land utan sin familj kontra alla fantastiska och unika upplevelser. Det blir inte bara länderna som Tom jämför utan även olika typer av familjebildningar.
Orsaken till hela resan är Juans sökande efter sina rötter och moster Cristina. Juan lever ihop med Kalles mamma och kom som liten till Sverige med en annan av sina mostrar.
Det blir många berättelser i berättelsen som berör på djupet.
Jag tycker inte att det här är den bästa av hennes ungdomsböcker men den är ändå mycket bra. Det säger en del om Cilla Naumanns författarskap.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.