söndag 29 juli 2012

Sommartips 3

Som barn lekte vi ofta böcker. Naturligtvis Röda och Vita rosen men mer och mer blev det femböckerna som tog överhanden. Några somrar läste vi nog en bok om dan som vi sedan genast gestaltade. Min kompis fick inte läsa dessa böcker för sina föräldrar, inte fint nog, men hos mig fanns de i långa rader. För säkerhets skull låg hon under min säng när hon smygläste. Det var ju inte säkert att de vuxna var tillförlitliga och inte skulle skvallra.
Vi var fyra tjejer och så vår hund Sussi som gärna ställde upp på det mesta. Helt ovetandes om att hon som liten tax skulle ikläda sig rollen som den store hunden Timmy.
Ön Kirrin Island fanns också med i våra lekar. Dit rodde vi och övernattade. Även ön var mindre än bokens original, det var knappt att tältet fick plats.

I början av sommaren läste jag första delen av Katarina Mazettis nya deckarserie om Kusinerna Karlsson. Första delen heter Spöken och spioner. Här finns många blinkningar till femböckerna. Jag kan inte låta bli att undra om Katarina också var fångad i femvärlden som ung. Kusiner som sagt, ingen hund men väl en katt med stor personlighet och vilja. Lov på en ö med en lagom excentrisk och frånvarande moster som enda vuxen. Massor av mat naturligtvis som den franske kusinen gärna lagar, han har kockdrömmar och föräldrar i branschen, ska kanske tilläggas. Jo och så ett mysterium eller kanske två. Här finns det en nypa allvar med i en annars humorfylld skildring.
Jag föll pladask och gillade det jag läste även om en del lösningar är lite väl lättköpta. Jag tror att tänkta läsare, 9-11 ungefär, också kommer att gilla den här serien även om de inte har samma referenser som jag. Vill minnas att jag någonstans läst att det ska bli fem delar. Den andra har redan kommit och heter Vildingar och Vombater. Den titeln förstår man efter att ha läst den första delen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.