onsdag 14 september 2011

Högläsning - igen och igen och igen!

Den här veckan har jag varit med på två föräldramöten, dels för ettornas föräldrar på Rinnebäcksskolan och dels för förskoleklassernas föräldrar på Ljungen. Det är alltid kul att träffa föräldrar och prata om det som jag brinner för, läsning. Läsning är ju både en oerhört viktig kunskap för att kunna hänga med på lektionerna i egentligen alla ämnen, men också en fantastisk sysselsättning för nöje och avkoppling. Den senare funktionen får absolut inte glömmas bort bland allt tragglande och stakande och all hopplöshet som kan komma när det inte går riktigt så bra och snabbt att lära sig läsa som man kanske skulle önska. Här kommer högläsningen in som en räddare i nöden. Högläsningen ger barnet tillfälle att bara njuta av berättelsen, koppla bort allt eget slit och få lyssna på spännande, roliga böcker.

När jag skulle förbereda mig inför föräldramötena så hittade jag det här avsnittet av I love språk, som handlar om hur man väcker barns läslust. Det är visserligen från förra året, men vad de pratar om är lika aktuellt idag. Precis som Aidan Chambers (om ni minns mitt inlägg från 26/8 - HÄR) så framhåller de högläsningen och samtalet kring det lästa som oerhört viktiga faktorer för barns läsutveckling, och för deras läsglädje.

Och högläsningen behöver ju inte bara vara för barnens skull - det finns så fantastiskt många bra böcker att läsa högt som även vi vuxna får något ut av. Kom gärna till skolbiblioteken och be oss om tips!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.