måndag 18 april 2011

Nu har jag sett den

I fredags var jag på bio med mina gamla kursare från bibliotekarieutbildningen - och även de mer eller mindre hängivna läsare av Marsdens Imorgon när kriget kom-serie. Det är några år sedan jag läste böckerna och vissa detaljer har fallit i glömska, men de stora dragen var där och filmen följde boken ganska troget. Av Sydsvenskans recensent fick filmen kritik för att vara ytlig och schabloniserande, för mycket ungdomsfilm. Till viss del kan jag hålla med att filmen inte når det djup som boken har av vi och dom-problematiken, men det är en film som bygger på en ungdomsbok, så att det blir en ungdomsfilm av det är kanske inte så förvånande. Hade recensenten bemödat sig med att läsa boken innan hon såg filmen, hade kanske en annan bild vuxit starkare.

Filmen var ganska kort, strax över en och en halv timma, och hade nog vunnit på att mer av de seriösa bitarna i boken, diskussioner, dilemman, val, varit med. Men jag är nöjd med min fredagskväll, och känner mig både sugen på att läsa om första boken och se nästa film. Böckerna är ju sju till antalet, men det finns än så länge bara planer på ytterligare två filmer som kommer 2012 och 2013. Med tanke på den dåliga uppslutningen kring första filmen, är det väl tveksamt om dessa kommer på bio i Sverige. Jag och kursarna får väl träffas för hemmabio-kväll nästa gång.

ps. Min nästa bok- och filmupplevelse blir nog Det levande slottet. Jag har redan sett filmen av Miyazaki och nu har fått tag i boken. Visste faktiskt inte ens att filmen bygde på en bok, men det blir förmodligen min påskläsning.

1 kommentar:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.