tisdag 22 mars 2011

Lästävling

Så var det dags för nästa lästema, den här gången i form av en tävling mellan Lackalänga och Ljungen. Igår drog den igång och varar ända fram till påsklovet, och jag misstänker att vi kommer slå alla rekord i läsning. Elever som aldrig läser frivilligt har lånat på sig flera böcker redan, det sitter elever lutade mot soliga väggar och läser på rasterna och frågorna haglar på biblioteket: "Räknas denna?" (manga och serier - svar nej), "Kan jag läsa denna?" (testa), "Kan jag ta en sån här lättläst och läsa en massa gånger" (Det känns väl inte riktigt rättvist, eller?).

Jag har redan hunnit bokprata i tre klasser (16 kvar...) och det finns verkligen ett sug efter böckerna. Det är så lyxigt när det jag jobbar med anses så viktigt att hela skolan fokuserar på det i fyra veckor.


Tävlingen är tudelad, dels är det en tävling skolorna emellan där priset är en fantastisk vandringspokal (bild) och dels en tävling inom skolan där eleverna utmanas att läsa mer än förra året. Klarar man att slå förra årets resultat har rektorn lovat goda priser. Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.