torsdag 28 oktober 2010

Eva Ibbotson


Författaren Eva Ibbotson är död, hon blev 85 år gammal. Trots att hon började skriva för barn- och unga först i 50-årsåldern hann hon producera en hel del klassiker och kom så sent som i år ut med en ny bok på engelska. Hennes senaste bok som hunnit översättas är den fantastiska "Flykten från Berganien" som handlar om ett gäng privatskoleelever som mitt under brinnande krig (andra världskriget) beger sig till det lilla kungadömet Berganien för att delta i en folkdanstävling med deltagare från hela Europa. Under besöket genomförs en stadskupp och kungen mördas. Den engelska delegationen bestämmer sig för att hjälpa prinsen att fly undan kuppmakarna som såklart vill se även honom död. Verklighet och fantasi blandas friskt, det blir riktigt bra, men tyvärr lånas inte boken ut speciellt mycket.

För egen del är annars Häxtävlingen från 1980 den av hennes böcker etsat sig tydligast i mitt minne. Jag kommer nog aldrig glömma episoden där en av häxorna i sitt tävlingsnummer trollar fram råttor i stor mängd, de kämpar och äter varandra tills det bara finns en jätteråtta ensam kvar. Som Grand Finale börjar råttan äta upp sig själv från svanstipp och fram mot huvudet tills ingeting mer återstår än en klapprande käke på golvet. Jag måste erkänna att bara att skriva om det här får mig lite illamående... Kanske en bra bok att plocka fram i helgen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.